fbpx

Curs de llenguatge cinematogràfic

Duració: 69 hores

Alfred Hitchcock: El triomf de la forma

– Tot allò que Hitchcock mai li va explicar a Truffaut-

 

Duración: 69 Hores
Dates: Del 2 de novembre 2022 al 26 d’ abril de 2023
Horari: Dimecres de 18:00h a 21:00h

INTRODUCCIÓ AL CURS

El juliol del 2017 vam celebrar un seminari intensiu sobre el cinema d’Alfred Hitchcock que va donar per molt però va saber a poc. Cinc anys després hem decidit programar un curs de llarga durada per estudiar detalladament l’estil d’aquest únic cineasta. No és només un estudi monogràfic sobre un autor decisiu i la seva obra, sobretot és una profunda reflexió sobre els mecanismes narratius i el poder expressiu de les formes cinematogràfiques.

Alfred Hitchcock no és ni un narrador d’històries ni un esteta, sinó un dels inventors més grans de formes de tota la història del cinema. Possiblement, només Murnau i Eisenstein se’l puguin comparar en aquest aspecte. La forma aquí no adorna el contingut, ho crea.

Hitchcock. Eric Rohmer i Claude Chabrol.

 

EL CONTROL DE L’UNIVERS

 

Entre 1925 i 1976, Sir Alfred Hitchcock va dirigir almenys disset obres mestres d’entre els cinquanta-quatre llargmetratges que va signar. Però més enllà de la qualitat indiscutible d’aquestes pel·lícules, el que avui dia continua enlluernant és l’aclaparador domini de la imatge i del so. Poques filmografies són tan aclaridores a l’hora de reflexionar sobre els mecanismes del llenguatge cinematogràfic com la del cineasta anglès. El seu estil és extraordinàriament visual: tot enquadrament, tot moviment de càmera, qualsevol decisió d’il·luminació i color, l’ús del decorat i dels objectes esdevenen sempre elements expressius de primer ordre. Al seu cinema, cada pla, a més de fer avançar la narració, és el vehicle d’una idea.

Gràcies al poder de les imatges, Hitchcock va aconseguir controlar i dirigir les emocions de l’espectador. Cap altre cineasta no ha aconseguit conciliar de manera tan rotunda la forma i el fons, la reflexió i l’entreteniment, l’autoria i la comercialitat, el classicisme i l’avantguarda, l’abstracció i la narració.

No m’interessa el contingut de les meves pel·lícules. L’única qüestió que em plantejo és saber si l’emplaçament de la càmera en un lloc o altre donarà la seva força màxima a l’escena. La bellesa de les imatges, l’expressivitat dels moviments de càmera, el ritme, els efectes… tot s’ha de sotmetre i sacrificar a l’acció.

“El cinema segons Hitchcock”. François Truffaut.

 

METODOLOGÍA I OBJECTIUS

 

Durant aquest curs ens aventurarem als secrets del llenguatge cinematogràfic de la mà d’Alfred Hitchcock. A cada sessió estudiarem de manera exhaustiva un títol clau de la seva filmografia, que els i les alumnes hauran visionat prèviament. L’anàlisi detallada de les estratègies narratives i audiovisuals de la pel·lícula ens permetrà comprendre com es generen emocions i es transmeten idees a l’espectador. Durant les sessions d’aquest curs farem un recorregut cronològic pels títols essencials de l’obra hitchckoniana, des de la seva primera etapa anglesa fins als darrers llargmetratges nord-americans, passant per l’època de més esplendor, entre el 1956 i el 1972. D’aquesta manera, assistirem a l’enllumenament del seu estil i constatarem com es depura pel·lícula a pel·lícula fins a la maduresa definitiva.

“A Hitchcock se li ha valorat des de fa temps per la classe de flors que posava al gerro. Un s’adona avui que les flors sempre han estat les mateixes i que tots els seus esforços se centraven en la forma del gerro, en la seva bellesa.”

François Truffaut.

Professor del curs

 

  • El nostre claustre docent està constituït principalment per professionals en actiu de la indústria del cinema i l’animació l’experiència dels quals garanteix una formació d’acord amb la realitat de la professió avui dia.

Xavi Puebla, llenguatge cinematogràfic

 

  • Llicenciat en Ciències de la Informació i diplomat en direcció cinematogràfica i guió.La seva formació es completa amb cursos especialitzats en guió i direcció d’actors. Fins ara ha dirigit tres llargmetratges de ficció: A porta freda (2012), Benvingut a Farewell-Gutman (2008) i Nit de festa (2000), pels quals ha obtingut diversos premis i reconeixements. També ha realitzat els documentals Cartas des de la bogeria (2012) i Cap a Quimelca (2009), així com diversos curtmetratges, entre els quals destaca Divendres (2003), nominat als Premis Goya com a millor curtmetratge de ficció. Des del 2000 compagina l’activitat cinematogràfica amb la docència.

Solicitar el temario

Rellena el siguiente formulario y te enviaremos el temario completo del curso

Nombre y apellido (*)

Email (*)

Teléfono

Población y país

Mensaje

Acepto la política de privacidad y protección de datos.