Treballar amb actors naturals. Taller amb Neus Ballús

IMG_9081

Una de les grans pors que tenim els cineastes novells (i segurament, també els que no ho són tant) és dirigir actors. És una tasca que engloba no només habilitats cinematogràfiques sinó també comunicatives i socials. Amb el temps, m’adono cada cop més que el cinema no deixa de ser l’exposició màxima de les relacions humanes. És un treball plenament personal. Mai pots aconseguir res sola. Estàs contínuament recolzat sobre els altres i necessitant l’ajuda de tot l’equip de forma constant.

Si ja és complicat dirigir actors, decidir fer una pel·lícula amb no-actors és un repte pel qual una s’ha de preparar.
Neus Ballús, cineasta catalana amb una gran i premiada trajectòria, va compartir amb nosaltres, fa ja un parell de mesos, els punts claus per treballar amb actors naturals i aconseguir trobar una unes interpretacions reals.

  • Assumir que tota la responsabilitat del treball dels actors és nostra.
  • Assajar molt. D’aquesta manera serà més fàcil trobar la pèrdua de consciència. Moment clau on els actors seran presents i deixaran d’actuar, que és irònicament el que busquem.
  • És important crear un espai segur. Els actors han de sentir-se còmodes tant amb les persones que estiguin presents, com amb el lloc, com amb les activitats que es realitzin.
  • Portar sempre la càmera als assajos. La càmera serà l’ull del rodatge, per tant, com més aviat aparegui millor. D’aquesta manera, els actors no es deixaran intimidar.
  • Els actors han de tenir ganes de jugar. Hem de ser capaces de veure això des de la primera trobada o càsting. Els actors no professionals han de ser persones disposades a jugar, passar-ho bé, repetir, actuar, deixar-se anar. Per tant, és un aspecte que hem de recordar a l’hora d’escollir a algú per a actuar a la nostra pel·lícula.
  • Treballar l’escolta. Ja pot ser gràcies a jocs o activitats, o simplement amb converses que els ajudin a ser presents i escoltar als altres contínuament.
  • Fer coses semblants al que es farà al rodatge, però no el que es farà al rodatge. L’eix central dels assajos seran les improvisacions, per tant, és important treballar tots aquells temes que ens interessen de la realitat que estem tractant, però sempre sense entrar en els conflictes tal qual els necessitem. Sempre podem trobar seqüències bessones per poder fer un treball previ.
  • A l’hora de dirigir-los és crucial fer-ho des d’objectius connectats amb la seva realitat. Al cap i a la fi, treballar amb verbs d’acció.
  • Si pregunten alguna vegada perquè, mai donar-los la resposta. Que trobin ells els motius.
  • Dels aspectes més importants a tenir en compte és el fet de mantenir el contacte amb ells. Normalment, treballarem amb persones que tenen les seves pròpies professions i que segurament hauran de fer un esforç gran per compartir el seu temps en una experiència segurament nova per ells. És per això, que és rellevant mantenir el contacte i recordar-los que el que estan fent és real i de gran importància per a tu i per molta gent.
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *